Decemberben tartották a világ egyik legnagyobb gimnazistáknak szóló debate versenyét, a Winter Holidays Opent, melyen a bővített magyar debate válogatott tagjaként én is részt vehettem – Jánoskuti Hanna (9.c) beszámolója.

Különböző országok csapatai ellen versenyeztünk, például az amerikai debate válogatott ellen, akik tavaly megnyerték a világbajnokságot. Ennek a csapatnak a tagjait 140 ezer jelentkező közül választották ki és több coach is fejleszti őket folyamatosan. Részt vett még a versenyen a kínai, szingapúri, német csapat, de debateltünk a kanadai válogatott ellen is, akik a tavalyi debate világbajnokságon döntősök voltak. Büszke vagyok arra, hogy a „novice” kategóriában első helyen jutottunk be az elődöntőbe és összesített eredmény alapján a második legjobb novice team lettünk.

Nagy élmény volt számomra beszélgetni a világ minden
pontjáról érkező diákokkal és emellett érdekes, sokszor kihívásokkal teli
témákat járhattunk körül a viták során, melyekből rengeteget fejlődtem.

A WSDC formátumú debate-ben mindig egy adott tételmondatról (motion-ről) vitázik 2 oldal (2 ország csapata) – az egyik mellette, a másik ellene érvel. Az országok 5 fős csapatokban felváltva mondanak 8 perces beszédeket, a csapatok sokszor csak a helyszínen kapják meg a témát és azt is, hogy pro vagy kontra kell ezt képviselniük. Vannak olyan motion-ök is, amiket előre megkapnak az induló csapatok, ezekre tudnak előre közösen készülni, de nem tudják ebben az esetben sem, hogy ellene vagy mellette kell-e majd vitázniuk. A versenyen (sok közül) számomra a legizgalmasabb „motion”-ök, amikről vitáznunk kellett, a következők voltak:

  • „Ez a Ház összegyűjtené az összes jótékonysági adományt és szétosztaná őket a jótékonysági szervezetek hatékonysága alapján.”
  • „Ez a Ház elvárná, hogy a legkörnyezetszennyezőbb államok beengedjék a klímaváltozás miatt menekülésre kényszerült embereket.”
  • „Ez a Ház amnesztiát adna azoknak a diktátoroknak, akik önkéntesen feladják a hatalmukat.”
  • „Ez a Ház eltörölné azokat az általános és középiskolai évfolyamokat, melyek életkor szerint csoportosítják a gyerekeket. Helyette kompetencia és intelligencia alapján csoportosítaná őket.”

Szeretném, ha a debate módszertanban, az ezzel együtt járó „public speaking”-ben, érvelési technikák használatában, különböző témák gyors megértésében és feldolgozásában más fazekasos diák is tudna fejlődni. Várok mindenkit a „debate club”-on péntekenként 15 órától a 415-ös teremben, ahol átbeszéljük különböző debate formátumok részleteit és érdekes motion-ökön keresztül gyakorlunk, angolul nyelven.

Jánoskuti Hanna