Október 19., szerda – Digital Intelligence growth via Emotional Quality of Youth konferencia – Digitális Intelligencia – Földvári István előadása

Az ember azt gondolná, hogy az internet mindennapos használata maga után vonja a rendszer átlátását és működésének megértését. Azonban a valóságban csupán a jéghegy csúcsa az, amit megmutatnak nekünk a digitális világot irányító cégek, így a mélyebben gyökerező problémák nem kerülnek be a köztudatba. Ennek következményeként a felmerülő komplikációk fékezhetetlenül nőnek és tovább terjednek, s elérik azt a pontot, mikor már nemcsak az online térben, de a valóságban is kifejtik hatásukat és befolyásukat a történésekre, ezzel elmosva a határt a két világ között. Erre a dilemmára éleződött ki Földvári István angol nyelvű, rendkívül részletes és gondolatébresztő előadása. Prezentációjában felvázolta azt, hogy a nyelvtan órákon, a kommunikáció témájához érve milyen módon építette bele az internetes információcsere sajátos és újszerű formájának megvizsgálását.

Megismerkedtünk a Jacobson-modellel és annak az online világra kivetített módosulásaival és az ezekből a változásokból levezethető következményekkel is. Betekintést nyertünk a társadalom szerkezetébe, illetve az Internet által kialakított, generációk között tátongó  szakadék jelenségébe egyaránt. Földvári tanár úr a The Social Dilemma című dokumentumfilmből két részletet játszott le az előadás során, melyekből utána kulcsfontosságú, kifejezetten gondolatébresztő félmondatokat emelt ki.

A prezentáció azt sugallta, hogy a gond nem feltétlenül magával a közösségi médiával és az elektronikus eszközökkel van, hanem az ezek által okozott függőség elfajulásával és az emberi gondolkodás manipulálásával. Az applikációk kifejlesztőinek felelősséget kell vállalniuk a globális méretű következményekkel, még akkor is, ha ők sem látták előre azt, hogy milyen hatással lesz a bolygóra az új technológia, az eszközök és hálózatok megteremtése. Persze, ezek csak egy-egy részletei az elhangzottaknak, csupán kiragadott mozaikok a teljes képből.

A bemutató kutatásokkal, kísérleti eredmények alátámasztásával rántotta le a leplet az online tér által őrzött rút igazságról és titkokról, amely által megfogható ,,bizonyíték” igazolta az elhangzott állításokat. Szerencsére én egyike voltam azoknak a diákoknak, akik ezt a témát tizedik osztályban részletesen is átbeszélték Földvári tanár úrral, több tanórán keresztül. Véleményem szerint egy nagyon precízen és részletesen összeállított előadást láthatott a közönség, ami kitűnően összefoglalta az Internet veszélyeinek kimeríthetetlen témáját csupán egyetlen órában, méghozzá angol nyelven. A nyitott mondatok és a sejtelmes kérdések mellett a szellemes és humoros megjegyzések is megragadták a néző figyelmét, s könnyebben feldolgozhatóvá tették a komoly topikot.

Írta: Lazányi Lili