Interjú a cserediák programok tapasztalatairól.
Az interjút Szabó-Csalló Vanda készítette unokanővérével, a 16 éves Péter Virággal, aki egy tanévet töltött Németországban cserediákként.
– Miért pont Németország?
– Általános iskola harmadik osztálya óta tanulom a német nyelvet. Nagyon szerettem, csak nem éreztem magamat magabiztosnak a kommunikáció terén. Szerettem volna, hogyha már ennyi éven keresztül tanultam, illetve ennyi időt belefektettem a német nyelvbe – ráadásul szeretem is – hogy akkor tökéletesen elsajátítsam! Ezek alapján csak német nyelvterület jöhetett szóba, azok közül pedig Németországot választottam.
– Mennyiben fejlődött a nyelvtudásod?
– Én egy B2-es szinttel mentem ki, amikor hazajöttem megcsináltam egy 94%-os emelt érettségit és a C1-es nyelvvizsgát is, tehát nagyon sokat fejlődött a nyelvtudásom! A legnagyobb hozománya azonban a magabiztosság lett! Most már gondolkodás nélkül beszélek magabiztosan és folyékonyan németül, közel anyanyelvi szinten.
– Milyen volt a családod Németországban és helyileg hol voltál?
– Helyileg Montabaurban voltam, ez egy kisváros Frankfurt és Köln között. A családommal nagyon szerencsém volt, a szülők tanárok voltak, valamint lett kint egy 13 éves “húgom”. A tesómmal már az első pillanattól kezdve nagyon jól megértettük egymást, két hónap után teljesen úgy viselkedtünk, mint az igazi testvérek. Nagyon-nagyon szeretem őket, és a mai napig tartjuk a kapcsolatot, minden héten beszélünk, akár többször is.
– Milyen volt a kinti osztályod?
– Az osztályom befogadó volt az első pillanattól kezdve. Hamar beilleszkedtem, nagyjából három hónap kellett ahhoz, hogy nyelvtudásban is elérjem azt a szintet, hogy már teljesen úgy érezzem magam, mint aki 100 százalékosan az osztály szerves része. Az osztálytársaim hasonló személyiségek voltak, mint én, mindenki nagyon szeretett tanulni, odafigyeltek az órán, sokat jelentkeztek. Összességében mindenki motiválta a másikat, hogy tanuljon. Minden reggel a 6.30-as felkelést is megszépítette az, hogy ilyen jó osztályba kerültem.
– Milyenek voltak a tanáraid?
– Mindenki jó fej, nyitott volt. Megkérdezték, hogy számítanak-e a jegyek, szükségem van-e osztályzatokra? Mivel a magyar iskolámban szüneteltettem a jogviszonyomat erre az évre, így nem volt, de a személyes fejlődésem nyomonkövetése érdekében kértem, hogy ugyanúgy osztályozzanak, mint a többi diákot, kivétel volt a német nyelvi óra, ami nálunk a magyarórának felel meg. Az elején hagytak belerázódni, de pár hónap után már ugyanúgy kezeltek, mint a többi osztálytársamat.
– Milt tudsz elmondani a tanórákról?
– Bizonyos tantárgyakat angolul tanultunk, így az angol nyelvtudásom rengeteget fejlődött. Az órák interaktívak voltak, érdekes témákkal foglalkoztunk és egy-egy témát globálisan, több nézőpontból is bemutattak nekünk. Az iskola modern: minden teremben volt Smartboard és a tanárok azon keresztül adták le az anyagot.
– Miben más egy német iskola, mint egy magyar?
– Amit a legjobban ki tudnék emelni, az az, hogy sokkal interaktívabbak az órák, sokat kérdeznek minket arról, hogy mi a véleményünk egy adott témával kapcsolatban. Kevésbé fektetnek hangsúlyt a tárgyi számonkérésre, dolgozatokra. Az a legfontosabb, hogy a diákok elsajátítsák az órán hallottakat, tanultakat. Az az érzésem volt, hogy valóban az életre készítenek fel a tantárgyak és az ezek által megszerzett tudást a jövőben hasznosan tudom alkalmazni. Például földrajzon azt tanultuk, hogyan lehet házat vásárolni, illetve ha építkezni szeretnénk, milyen feltételeknek kell megfelelni.
– Az osztályozás milyen formában történt, valamint milyen tantárgyaid voltak?
– Az osztályozás pont fordítva van, mint Magyarországon, ami nálunk az 5-ös, az náluk az 1-es. Komoly hangsúlyt fektetnek az órai munkára, minden hónapban minden egyes tanártól kaptál az órai munkádra osztályzatot, ami az egész tantárgynak az év végi értékelésénél 70 százalékban számított. Tehát nagyon fontos volt, hogy mennyire figyelsz az órán, mennyit jelentkezel, mennyire vagy aktív, nem csak a számonkérésekre koncentráltak. Dolgozatot körülbelül havonta egyszer írtunk, így sokkal kevesebb volt az iskolai stressz. A tantárgyak igazából nagyon hasonlóak voltak mint itthon. Egy különlegesebb tantárgy volt, amit nagyjából politikai-társadalmi ismereteknek tudnék fordítani. Amikor kint voltam, akkor pont a német választási rendszerrel foglalkoztuk, ami nagyon érdekes volt. Ez lett az egyik kedvenc tantárgyam.
– Esetleg valami érdekességet mondanál Németországgal kapcsolatban? Valamit, ami más, mint Magyarországon.
– Olyan nagy különbségek nincsenek. Általánosságban el lehet mondani, hogy környezetükre nagyon odafigyelő, szabálykövető emberek a németek.
– Mit javasolnál egy most kiutazó/ kiutazni vágyó cserediáknak?
– Azt, hogy merjen nyitottnak lenni, az órákon jelentkezzen sokat, mondja el a gondolatait, nincs rossz gondolat, mindenre pozitívan fognak reagálni, legyen befogadó és kezdeményező. Érezze jól magát és adja át magát az élménynek!
Szerző: Szabó-Csalló Vanda (10.a)