A Szegedi Tudományegyetem egyik hallgatójával ültem le beszélgetni, hogy betekintést nyerjek egy egyetemi diák életébe, illetve, hogy közelebbről lássam a tanulmányi és szociális környezetét egy orvostanhallgatónak.
– Elmondanád kérlek, hogy mióta jársz egyetemre és melyik szakon indultál el?
– Második éve tanulok az Általános Orvostudományi Karon és nemrégen kezdődött a negyedik félévem.
– Szerinted mi alapján érdemes egyetemet választani? Milyen szempontok alapján döntöttél?
– Elsősorban az a legfontosabb szempont, hogy mi a személyes érdekeltséged, esetleg, ha már meg van egy konkrét szakmai ág, akkor értelemszerű abban az irányban folytatni a tanulmányokat. Érdemes elképzelni azt, hogy a jövőben milyen tantárgyakkal, témákkal foglalkoznál szívesen és hogy milyen fajta pozícióba tudod belelátni magadat. Hozzám mindig is közel állt a kémia és a biológia, így felvázoltam számos lehetőséget, végül pedig az orvosit választottam. Számomra az is könnyítés volt, hogy már hetedik osztály környékén éreztem egyfajta kiélezett érdeklődést az emberi testtel kapcsolatban, szóval mondhatni már eleve lebegett a szemem előtt egy cél.
– Milyen mértékben tér el az egyetemi élet egy gimnazista mindennapjaitól? Milyen különbségeket és azonosságokat tudnál megemlíteni?
– Egyetemen sokkal szabadabb vagy, te osztod be az idődet és gondoskodsz arról, hogy az órarendedet észszerűen tervezd meg. A kötelező gyakorlatokon kívül eldöntheted azt, hogy melyik órákra jársz be, illetve milyen előadásokon veszel részt. A számonkérések módja is teljes mértékben eltér a megszokott dolgozatírásoktól: vizsgaidőszakok vannak, amik alatt fel kell készülni és igazából teljesen tőled függ az, hogy erre a nagyobb megmérettetésre mennyit tanulsz, hiszen a tudásodról sokkal ritkábban kell számot adnod. Pont ezért jobban is oda kell figyelni arra, hogy kedvezően építsd fel a tanulásod menetrendjét. Azonosságként megemlíthető, hogy ugyanúgy itt is egy tanár vagy professzor tanítja a diákokat előadásokon keresztül a tanórák keretében, azonban az egyetemeken jóval több diák van, így talán nem is alakul ki az oktató és a hallgatók közötti (szorosabb) kapcsolat. Ez a távolabbi viszony azonban természetes, hiszen egy tanárhoz több évfolyamot és számos csoportot osztanak be.
– Tudnál esetleg mondani olyan kontaktust, ami az előző példa ellenére épphogy csak egyetemen jön létre?
– Létrejönnek kapcsolatok, ha részt veszel különböző körökben, kutatásokban, akkor megismerhetsz PhD hallgatókat, olyanokat, aki már elvégezték az egyetemet és letették a doktori címet, vagy öregdiákokat és már dolgozó orvosokat, akik többéves tapasztalattal rendelkeznek. Jellemzően mind nagyon segítőkészek, és a gyakorlati tudásukból kiindulva szinte bármilyen kérdésedre válasszal tudnak szolgálni.
– Ez kiváló lehetőség, feltételezem sokan is élnek vele.
– Igen, valóban nagy létszámmal jelennek meg a diákok az ilyen orvosi előadásokon vagy programnapokon. Egyébként kimutatott tény az, hogy a javaslatok és további útmutatók és ajánlások segítségével számos orvosnövendék motiváltabbá és céltudatosabbá vált.
– Van-e lehetőséged nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is felhasználnod a tudásodat?
– A gyakorlati tapasztalataink leginkább majd az elkövetkezendő években fognak bővülni, most még inkább az elméleti tudásunkat próbáljuk kiterjeszteni, hogy meglegyenek az “alapok”. Ezalatt értem például az ember anatómiáját, a kémiai folyamatokat stb. A sürgős segítségnyújtással kapcsolatos tudnivalókat azonban már az első években megmutatták nekünk, például az újraélesztést, sebkötözést.
– A tanulás mellett az önmagatokról való gondoskodást és ellátást is meg kell oldanotok. Véleményed szerint kollégiumban vagy saját lakásban érdemesebb lakni egyetemi éveid alatt?
– Jelenleg az SZTE ÁOK Apáthy István Kollégiumában élek és tapasztalataim, illetve már végzős egyetemisták tanácsai alapján úgy gondolom, hogy legalább az első pár évben jobb és kedvezőbb ezt a fajta életmódot választani. Ennek több oka van. A kollégium hatalmas előnye az, hogy rengeteg embert ismersz meg és számos kapcsolat épül ki a fiatalok között. Emellett gyorsabban terjed az információ és mivel mindig körül vagy véve emberekkel, ezért fejlesztheted a kommunikációs képességeidet is. Aztán meglehet, hogy a jövőben ez a véleményem majd változni fog, de most egyértelműen maradnék és maradok is kollégista, hogy minél több kellemes és jó közösséget felfedezzek.
– Sokan úgy tartják, hogy a diákotthonokban szinte lehetetlen összpontosítani a hangosabb összejövetelek miatt. Te hol szoktál tanulni?
– A kollégiumban számos, erre a célra kialakított szoba van, így leggyakrabban ezeket szoktam használni, illetve néhány alkalommal már a társalgóban is végeztem tanulmányi munkát. Általában mindig arra a helyre megyek, ahol a legkevesebb ember van, hogy csökkentsem annak az esélyét, hogy valami elterelje a figyelmemet. Csendben szeretek olvasni, mert ekkor semmi nem zavarja meg a koncentrációmat, így a zajosabb szobákat kerülöm.
– A hallgatók zömével a könyvtárat tartják a legmegfelelőbb opciónak az órákra való készülésre. Te ezt mennyire igénybe szoktad venni?
– Nem igazán, mert itt összetömörülnek a diákok, inkább egy nyugodtabb, csendesebb helyiség mellett döntök. Emellett az is indok, hogy este 10 órakor már bezár a könyvtár, hétvégén pedig még korábban, s vasárnap ki sem nyit. Ez azért nem előnyös, mert én jellemzően még éjfélkor is tanulok, így ez nem kivitelezhető.
– Milyen módszerrel memorizálod a tananyagot? Hangosan szoktál tanulni?
– Vizsgaidőszakban igen, ilyenkor általában hazautazom, de szorgalmi időszakban erre nincsen lehetőségem, hiszen akkor zavarnám a társaimat.
– Mit teszel akkor, amikor nagy hangzavar van körülötted, például bulit tartanak a kollégiumban?
– Ilyen esetekben kifejlesztettem egy rendkívül jól működő taktikát: füldugó és fejhallgató kombinációjával a hangok 95%-át ki lehet zárni, szóval én ezt szoktam alkalmazni. Persze, ha fülsiketítő zene szól, akkor sajnos ez nem segít, de általában ilyen nem fordul elő.
– A szellemi egészség mellett nagy fontossággal bír a testi épség is. Milyen sportolási lehetőségeket biztosít az SZTE, illetve te milyen testmozgást végzel nagyobb rendszerességgel?
– Nagyon sokféle van, bármi, amit el tudsz képzelni, az nagy valószínűséggel megtalálható az egyetemen vagy az egyetemen kívül. Tanulmányaid során két félév testnevelést kell teljesítened kötelező jelleggel, és ez jelentkezéssel történik. Elsősorban azonban a versenyszerűen sportoló diákoknak biztosítanak helyet, így nem feltétlenül tudsz bejutni egy ilyen induló edzésre. Ilyen esetekben a tanárral lehet megbeszélni, hogy te is szeretnél indulni az adott sportkörön. Szerencsére mindenki sikerrel szokott járni ezzel a megoldással, mivel az oktatók kifejezetten nyitottak, így senki nem marad ki a programokból. Én már tavaly teljesítettem a két félév testnevelést, méghozzá falmászás formájában. Nagyon élveztem, de most idén inkább a konditeremben szoktam edzéseket tartani magamnak, hogy valamennyire fejlesszem a fizikai képességeimet is.
– A megfelelő aktivitás mellett elengedhetetlen egy hosszútávra szóló, tápanyagban dús étrend. Hogyan oldod meg az étkezést?
– Én sajnos erre rossz példa vagyok, de sokan főzni szoktak a kollégiumban. Előre elkészítik az ételt, így egy hétre megtervezik az “étlapjukat”. Nálam a mirelit áruk és a konzervek fogynak leginkább, ami nem a legmegfelelőbb életmódot tükrözi, de igyekszem ezen változtatni. Rendelni nagyon ritkán szoktunk, a SZOTE által biztosított menza pedig nem túl diákbarát árakkal rendelkezik, szóval az utóbbi lehetőséggel sem élünk gyakran. Hűtő, mikró, sütő és főzőlap megtalálható a kollégiumi szobákban, így az ételtárolás viszonylag egyszerű, az ételkészítés pedig megoldható, csak időigényes.
– Utolsó kérdésem az lenne, hogy összességében hogyan érzed magad a mostani környezetedben?
– Nagyon hálás vagyok azért, hogy részese lehetek egy ilyen összetartó közösségnek, mint amilyen az én évfolyamom. Szeged egy elragadó város és hetek alatt már otthonomnak éreztem ezt a települést. Nem bántam meg egyáltalán, hogy a Szegedi Tudományegyetemre jelentkeztem, úgy gondolom, hogy már most tengernyi felejthetetlen élményt szereztem.
Szerző: Lazányi Lili (10.a)