Mi történik, ha egy XIX. századi történetet átteszünk a jelenbe, illetve a XXIV. századba?

 

A történet középpontjában a Kovács család áll, melynek öt gimnazista lánya: Anna, Liza, Míra, Kati és Juli. A történet kezdetén a lányok megtudják, hogy a szomszédba egy új család költözött, akinek egyik tagja egy gimnazista fiú, Dávid, aki az új tanévtől ugyanabba az iskolába fog járni, mint a lányok. Dáviddal először a tanévnyitó bálon találkozik a család, ahol ő és Anna azonnal egymásba szeretnek, és végigtáncolják a bulit. Dávid magával hozza a barátját, Márkot is, akiről mindenki tudja, hogy a családjának rengeteg jól menő vállalkozása van. Liza véletlenül meghallja, ahogy Márk megjegyzést tesz a kinézetére, és magában gőgösnek és kiállhatatlannak könyveli el. 

Néhány nappal a bál után a családnál megjelenik a rendszeres évi látogatása részeként egy távoli rokonuk fia, akiknek Kovácsék régről egy nagy összeggel tartoznak, ami lehet, hogy a szülők halála után ahhoz fog vezetni, hogy Kornél, az idegesítő rokon megörökli a házat. A fiú az iskolába is elkíséri a lányokat, ahol Liza és Juli igyekeznek gyorsan otthagyni őt. A büfében összetalálkoznak Juli egyik felső évfolyamos ismerősével, és annak barátjával, Vilmossal. A fiúk felajánlják, hogy hazakísérik a lányokat, és Vilmos útközben elmondja Lizának a történetét, mely szerint az apja Márk családjának dolgozott, és neki is megígérték, hogy kaphat a cégben munkát, ami elég lesz ahhoz, hogy összegyűjtse a pénzt az egyetemre, de Márk végül egy kitalált indokra hivatkozva lebeszélte az apját erről, és így Vilmost megfosztották számtalan lehetőségtől. Liza szomorúan hallgatja a történetet, és közben egyre jobban megtetszik neki Vilmos.

Sándor Anna átirata

 

Egy K-19 elnevezésű úr költözik a Harmadik sugárút 16-tal szomszédos bérházba. A fiatalember nemcsak nőtlen, hanem gazdag is – tökéletes férjjelöltnek tűnik HM-5-nek, aki öt fiatal lány édesanyja. Egy ismerősük, LL-8 partit rendez a környékbeli lakók közt, ahová meghívják a fiatalembert is. Azonban nem ő az egyetlen úr a vendégek között: jó barátja, D-10 egy a helyiek egybehangzó véleménye szerint gőgös és kellemetlen alak – noha évi 1000 csavar a jövedelme. A főhős, HJ-2, a 145-ös család második lánya nagyszerűen szórakozik a férfi öntelt modorán, míg az egy savanyú „megjárjá”-n semmit nem mondott róla. HJ-2-őt nem igazán érinti meg a férfi véleménye, csak az öntelt büszkesége zavarja. Eközben kiderül, hogy úgy látszik, K-19-nek igencsak tetszik a legidősebb lány, HK-3. A környékbeli családok folyton egymáshoz járnak – táncolni, sötét ügyeket lebonyolítani, kitárgyalni a legújabb A 24. századi ember című folyóirat cikkeit – s ezúttal már a két fiatalember is csatlakozik hozzájuk, K-19 nővéreivel együtt. Megismerjük a nagyvárosi emberek életét és a 145-ös család viszonyait – a lányoknak muszáj férjet találniuk, különben, örökös híján, a család kirekesztetté válik, mivel muszáj pótolni a negyedik világháborúban elesett 12 millió embert. 

Megismerkedünk a többi szereplővel is: CA-6-tal, HJ-2 barátnőjével és a főszereplő három húgával, a tudálékos HF-1-gyel és a játékos, ám üresfejű HG-7-tel és HS-8-cal. A két legfiatalabb a nagynénjüknél tett Negyedik sugárúti séta után izgalmas hírt hoznak: egy tiszti ezred érkezett a városba. Miközben a katonákról áradoznak, levél érkezik, miszerint HK-3-at meghívták a 17-es számú házba. Odafelé úton azonban savas eső támad, és HK-3 megbetegedik, így kénytelen K-19-éknél maradni, míg fel nem épül. HJ-2 meglátogatja őt. 

Homoki Lili átirata

 

Nos, mit gondoltok? Büszkeség vagy balítélet? 🙂 Előljáróban: mindkét szerző kiválóan oldotta meg a feladatot. Az első esetben valószínűleg épp ezért érezzük kevésbé működőképesnek a történetet, hozza a manapság divatos sulis lányregények üzenetét: ezen nincs mit érteni, csak fogyaszd! A második – szintén kiváló – megoldást olvasva érdekes módon úgy érzem, hogy egy ilyen környezetbe áttett sztori megint életre kel. Talán azért, mert a XIX. század merev társadalmi berendezkedése és az ellenutópiák világa között van valami logikus átmenet – amire eddig nem figyeltem fel. (Talán csak Jasper Fforde Monokróm című regényében.)

Az eredeti feladat a következő volt:

1, Válassz ki egy számodra fontos/érdekes/izgalmas történetet! Lehet ez egy novella, mese vagy regény hosszúságú szöveg is.

2, Készíts tartalmi összefoglalót az adott műről egy oldal terjedelemben! (Tehát meséld el a sztorit úgy, hogy az is követni tudja, aki nem ismeri az adott írást! Ne legyenek a történetben kihagyások, ne hiányozzanak a megértéshez szükséges részletek, információk!)

EZZEL KELETKEZETT EGY ÍRÁS, AMIVEL MAJD TUDUNK DOLGOZNI

3, A tartalmi összefoglalót írd át úgy, hogy megváltoztatsz benne bizonyos részleteket. (Változtasd meg a szereplők neveit! Tedd át a történetet egy másik korba! Egyéb változtatásokat is végrehajthatsz, ha nem módosítják a történet mondanivalóját.)  

ÍGY TEHÁT ELKÉSZÜLT A MÁSODIK SZÖVEGED

4, Készülj fel arra, hogy a következő alkalommal felolvasod az így elkészült változatot!

A többiek majd megpróbálják kitalálni, hogy mi lehetett az eredeti történet – és persze másra is használjuk majd a keletkezett szövegeket.

Földvári István

Fotó: Pinterest (Mr. Darcynak állított szobor – minden idők leghíresebb angol filmjelenetei közé választották azt a pillanatot, ami egyébként nem is szerepel az adott feldolgozásban…)