Kassányi Jenő (MTI Fotó) már az 50-es években is használt fényképezőgépet, később pedig a fényképezés lett a munkája.
– Miért választotta ezt a munkát?
– A fényképezés nem volt ismeretlen előttem a pályaválasztás idején. Első fényképezőgépemet, egy Voigtlander AVUS 6×9-es lemezes gépet 3 kazettával tíz éves koromban kaptam, a felvételeimet édesapám segítségével és tanácsai alapján magam dolgoztam ki, így érettségi idejére már volt egy jelentős amatőrfotós gyakorlatom. A pályaválasztásnál családunk anyagi helyzete miatt úgy kellett dönteni, hogy a legrövidebb idő alatt pénzkereső foglalkozásom legyen. Ipari tanulónak jelentkeztem. Szakmunkásvizsgára jó eredményeimre tekintettel, iskolaigazgatóm javaslatára minisztériumi engedéllyel másfél év tanulmányi idő után bocsátottak. Ezt követően laboráns állást kaptam az MTI Fotónál.
– Hogyan működik egy analóg fényképezőgép?
– A fényképezőgép egy fényzáró szerkezet, ezt kinyitva betöltöm a filmet, amire 12 (6×6 cm-es) vagy 36 (24×36 mm-es) felvételt készíthetek. A fényképezőgép lencséje, ami a képet alkotja a felfogó ernyőn, ez esetben a filmen, magába foglalja a blendét, ami a lencsén áthaladó fénynyaláb átmérőjét szabályozza, és a zárszerkezetet, amivel a fény áteresztésének idejét tudjuk befolyásolni. A lencse és a film távolságának változtatásával a képélességet állítjuk be.
– Mikor jelentek meg először a digitális fényképezőgépek? Ön mikor kezdte használni őket?
– Erre nagyon nehéz pontosan válaszolni. A hazai megjelenést próbálom datálni: az MTI-nél dolgoztam, kiváltságos helyzetünk volt. Valamikor kb. a nyolcvanas évek elején kaptunk egy KODAK kamerát kipróbálásra. Nem volt nyerő. Közepes minőségű felvételeket tudott készíteni, amiknek nem volt fogadó, továbbfeldolgozó technikája. Nem tudtunk mit kezdeni velük. Én kb. 2000-ben vettem az első digitális gépemet, egy FUJI Finepix-t. Ma is megvan, működőképes.
– Milyen előnyeik-hátrányaik vannak egymáshoz képest?
– A hagyományos ezüst alapú, vizes-vegyszeres kidolgozású fotográfiának a digitális alapú fényképezés és képfeldolgozás ellenében nem látom előnyeit. A hagyományos technika ismerete és gyakorlata egyedül a múzeális értékű fotók archiválása, restaurálása esetén fontos.
– Mit gondol arról, hogy mindennapossá vált a fényképezés?
– Jónak tartom. Sok embernek okoz örömet. Gyakran látni, hogy valaki előkapja a zsebéből a telefonját és fényképez vele.
– Van hosszú távú jövője az analóg technikának?
– Nem hiszem, bár biztos lesznek olyan amatőr ínyencek, művészek, akik nem hagyják ezt a technikát kiveszni. Azzal viszont számolni kell, hogy egyre nehezebb, majdnem lehetetlen a hagyományos technikához anyagokhoz, főleg vegyszerekhez hozzájutni.
Szerző: Detrich Márton (8.d)
Köszönjük Ujlaki Tibor tanár úr segítségét (feladat és a szöveg korrektúrázása)!
Fotó: VectorStock