Szeptember 10. és 26. között második alkalommal rendezték Budapesten a sakk egyik legnagyobb ünnepét, a sportági olimpiát. (Az első, 1926-os rendezésünkkor egyébként még nem számított hivatalosnak az olimpia, ilyen értelemben tehát először voltunk vendéglátók.) Két napot választottunk arra, hogy kilátogatva a BOK-csarnokba elkapjuk az esemény hangulatát, az első hét péntekét és szombatját.

Kezdjük azzal, hogy a nyitóképen egy több évtizeddel ezelőtt faragott Staunton-készlet látható – ez az a design, amit a modern készletek is előszeretettel másolnak. Majdnem be is szereztünk egyet, aztán több, a helyszínre kitelepült shopot végigjárva összehasonlítottuk az árakat a gyár honlapján (szállítási költséggel együtt) hirdetett készletárakkal, és az online egyértelműen költséghatékony választás, főleg, ha ott találunk ízlésünknek megfelelőbb szettet is. Tény azonban, hogy a Staunton webshopjából nem lehet olyan dobozt vagy táblát rendelni, amelyen a 2024-es sakkolimpiára utaló felirat található.

333 eurós volt a legdrágább készlet – aznap. Másnap kikerült egy 500 euró feletti darab is

Ha már ezen a nyomvonalon indultunk el, akkor tekintsünk meg az állandó programként kínált kiállításról néhány érdekesebb készletet!

Vadállat tematika, a legtöbb hűhát a kétségtelenül hangulatos megoldás a tíz év körüli látogatókból váltotta ki
A Marcel Duchamp által megálmodott szett
Középkori és gyönyörű
Sakk és New York

A kísérő programok közül a múzeum egyébként kicsi, de igen színvonalas kiállítást hozott össze, láthattuk a táblát, amin játszva Capablanca világbajnok lett vagy például ezt a tekintélyes éremkollekciót, többek között sakkolimpiai érmekkel.

De Polgár Judit csapata egy egész termet elfoglalt a kicsiket célzó foglalkoztató játékaival, több boltban lehetett angol és egy helyen magyar nyelvű szakkönyveket vásárolni.

A világbajnokok fala

Megismerkedhettünk a konzulsakkal, amely egy új bábut vezet be a játékba az alábbi módon:

A KONZUL, mint új játékfigura korlátozott formában egyesíti a vezér, a bástya, a futó és a huszár játékmódját is. Függőlegesen, vízszintesen, és átlósan 4-4 mezőt léphet, de ezekbe a lépésirányokba, akár át is ugorhat egy vagy maximum két saját, vagy ellenséges figurát, illetve az érkező mezőn leütheti az itt lévő ellenséges figurát.

Íme a konzulsakk. Figyeljük meg a kis piros “sapkával” ellátott bábukat!
Egy újabb variáció a jó öreg játék alapjaira építve: 90 fokos sakk.

Az ember mindig talált valamelyik közönségnek fenntartott teremben szabad sakktáblát és olyan nézőt, aki hajlandó volt vele játszani egy partit, mellettünk a szomszéd asztalnál egy ízben az egyik magyar nagymester játszott egy nyolcéves gyerekkel, rögtönzött oktatást tartva neki az érdekesebb állások előtt vagy után. Ezt a közelséget sajnos – érthető módon, persze – nem lehetett megtapasztalni azzal, hogy közelről nézhettük volna a játékosokat. Az érdeklődők egyórás időtartamra iratkozhattak fel, amikor a lelátóról, jelentős távolságból – a rutinosabbak látcsővel érkeztek – szemlélhették a küzdőtérre telepített asztaloknál küzdő nagyjából 1200 válogatott játékost. Így a lelátóról láttuk csak Rapport Richárdot egyedül róni a köröket a csarnok egyik félreeső sarkában, miközben ellenfele lépésére várt vagy Magnus Carlsent, aki ugyanezen okból zsebre dugott kézzel kóricált el a táblától, hogy aztán mások partijánál kibiceljen. A népviseletben / népviseletre hajazó öltözetben játszó játékosok miatt a terem olyan volt, mint egy elképesztően izgalmas látványvilággal megvalósított science-fiction vagy kosztümös film.

Kivetítő az elemzésekre elkülönített teremben. Jól jött volna egy ilyen a lelátón is.

Nem tudom, hogy online hányan követték az eseményt, a helyszínen 100-200 nézőnél (beleértve a csapatok kísérőit is, valószínűleg) az említett két napon sosem láttunk többet, ami egyrészt nagyon családiassá és emberközelivé tette a hangulatot, másfelől szomorú volt belegondolni, hogy egy sakkolimpia csak ennyi nézőt képes megmozgatni nálunk. Minden száz évben egyszer.