A Kreatív írás szakkör a 2019/20-as tanévben szerveződött újra. Öt éve minden második szerdán, 15 órától a 413-as teremben gyűlnek össze azok, akik nemcsak olvasni, hanem írni is szeretnek. A szakkör úgy épül fel, mint egy sorozat: bármikor be lehet kapcsolódni, mert mindig újabb és újabb írásgyakorlatok kerülnek sorra, emellett minden egyes évben van egy (vagy két) fő téma.
Az első évadban a jéghegy-technika és a leírások, a másodikban a történettípusok és motivációk, a harmadikban a toposzok és az irodalom legjellemzőbb motívumai képezték a tananyag részét. Tavaly a szörnyek tematikája, idén pedig a modern regény időkezelése volt a „vezérfonal”. A szakkörösök tavaly indultak először versenyeken, rögtön jelentős sikerekkel: eddig 7 országos pályázaton 10 döntős helyezést szereztek – és az idei versenyévadot még nem zárták le. A publikált írásokkal a Suliújságban, az Évkönyvben vagy pályázati antológiákban találkozhatunk.
A résztvevők általában az írás öröméért írnak és azért, hogy a szakkörön megtanultakat tudatosan is tudják alkalmazni írásaikban. Ha ebből kisül valami olvasható, akkor azt az írást később benevezik a szerzők a több évtizedes múltra visszatekintő sárvári vagy hódmezővásárhelyi országos kreatív írás versenyekre, egyéb pályázatokra. Legutóbb azonban megfordították a sorrendet: a XXII. Kreatív Szövegíró Versenyre készülve két szakköri alkalmat is máshogy építettek fel, mint általában, segítve ezzel a versenyen induló Szabó Anna (11.d) felkészülését. Jó volt látni, hogy a csapat azonnal nagy kedvvel látott a feladat megoldásához.
A győri megmérettetésre néhány éve meghívnak egy-egy kortárs szerzőt, akinek az első fordulóban kiválasztják egy írását. Ezt a jelentkezőknek (idén százan voltak) elemezniük kell nagyjából úgy, mintha egy érettségi elemzést írnának meg, tehát 180 percig írható dolgozat formájában, az elemző esszé műfajában. Idén Darvasi László volt a meghívott kortárs író.
Erre a fordulóra a szakkörösök azzal készültek, hogy egy Darvasi-novellát (Papagáj) feltett a szakkört tartó Földvári István a szokásos Drive-felületre és elemző megjegyzéseket, illetve kérdéseket csatolt a szöveghez. Ezt az anyagot a szakkörön közösen dolgozták fel a résztvevők. Szó volt többek között Darvasi sajátos stílusáról, szerkezeti megoldásairól, időkezelési stratégiájáról, fontosabb motívumairól, névadási szokásairól.
A „zárthelyin” (január 22., Szinyei Merse Pál Gimnázium) a Kritikus riport az Úristennel című novella elemzése volt a feladat, melyet megoldva Anna a döntőbe a 14. helyen került be.
Egy következő Kreatív írás szakkörön a résztvevők kiválasztottak egy témát, ami akár Darvasit is érdekelhette volna, és megpróbáltak egy cselekményvázlatot felépíteni annak érdekében, hogy magát a technikát alkalmazva Anna időt nyerjen a versenyen, miközben elkészíti saját cselekményvázlatát. A szakkörösök felfedezhették – ismét egymást fantasztikusan segítve – hogy a narrátor, a tér (helyszínváltások), az időkezelés és a karakterépítés egymásból következő, egymást meghatározó jellemzői egy novellának, és hogy melyik az a pont, ahová érdemes beépíteni egy csavart. (Itt felmerült az ötlet, hogy el lehetne készíteni a „lapra szerelt novellák szerelési útmutatóját” – de erre akkor már nem maradt idő.)
Győrben aztán (március 22.) újabb másfél óra alatt kellett saját novellát írni Darvasi motívumainak felhasználásával – ráadásul a szerzőknek fel is kellett olvasniuk saját műveiket. Szabó Anna erős mezőnyben állt helyt 7. helyezésével. Az első két helyezett novellája kiemelkedett a többi közül, de ezt követően a 3-7. helyig szoros volt a mezőny.
A zsűri ízlésével nem minden esetben értettünk egyet, többször az élénk előadásmód, a jól választott téma és néhány olyan megoldás miatt is előrébb sorolódott egy-egy novella, amire azt mondtuk volna, hogy „sok”. Anna emellett alkalmazott egy olyan finom megoldást a szövegében, amelynek a jelentőségét nem biztos, hogy első hallásra fel tudja mérni mindenki, de önmagában azért, hogy ezt a veszélyt vállalta, dicséret illeti.
A verseny jó élmény volt. Anna kihozta magából a maximumot és a szakkörösök kidolgoztak egy technikát arra, hogy miképpen lehet gyorsan és hatékonyan előre felkészülni hasonló versenyekre, pályázatokra.