Az interjút apukámmal készítettem, Varga Balázzsal, aki az egyik legnépszerűbb nemzetközi sportversenysorozat, a Formula 1 Magyar Nagydíj szervezésével foglalkozik a Hungaroringen.
Mióta dolgozol a Hungaroringen és milyen pozícióban?
2011 óta, vagyis több mint tíz éve, gazdasági és ellenőrzési igazgatóként.
Mióta tartotok Formula 1-es versenyeket a Ringen, és előre láthatóan meddig?
A FIA Formula 1 Világbajnokság a világ legnézettebb sporteseményei közé tartozik, Magyarországon 37. alkalommal kerül megrendezésre 2022-ben megszakítás nélkül, ami világszinten egyedülálló a versenysorozatban. Jelenleg 2027-ig birtokolja a verseny rendezési jogát a Hungaroring, amelyet az idei évben szeretnénk meghosszabbítani.
Mi alapján döntik el, hogy hol lehet futamot rendezni?
Nagy a verseny az országok között, mert több, mint 40 versenypálya rendelkezik a legmagasabb szintű (Grade 1) pályalicenc besorolással, viszont egy adott évben csak közel a felén kerülhet megrendezésre futam.
Hogyan került Magyarországra a Formula 1?
Bernie Ecclestone, a Formula 1 „mindenható ura” a vasfüggönyön túl is szeretett volna versenyt rendezni, és az anekdoták szerint, miközben Moszkvába tartottak megbeszélésre a repülőről pillantottak meg a Hungaroring helyszínét.
Mekkora a nézettsége és a nézőszáma a Nagydíjnak?
Maga a versenysorozat több, mint 450 millió nézőt vonz évente. A tavalyi évben több, mint 20 millió néző követte a Magyar Nagydíjat.
Mennyi előkészületet igényel egy ilyen esemény?
A jegyértékesítés a következő futamra az adott évi verseny másnapján elindul, az esemény legtöbb feladatának elvégzése viszont döntően három-négy hónappal előtte kezdődik. A verseny időszaka alatt sok ezer ember vesz részt a szervezésben, hogy az problémamentesen megvalósulhasson. Ugyanis itt nincs főpróba, mint egy színházban, itt hibázni nem lehet, mindig élesben megy az „előadás”.
Mi a pontos feladatod a verseny során?
A munkám döntő része az esemény előtti es utáni időszakhoz kapcsolódik, elsősorban az előkészítés és az elszámolás tartozik hozzám. A verseny megrendezése alatti három napban, leginkább az értékesítésre és a műszaki szakterületekre hárul a legtöbb feladat.
Szerinted melyik volt a legizgalmasabb hazai futam?
A Hungaroring klasszikus, technikás versenypálya, nehéz előzési zónákkal, ezért az esős versenyek rendkívül izgalmasak tudnak lenni, ilyen volt például a 2014-es és a 2021-es futam is.
Hogyan befolyásolta a versenyt a Covid?
A 2020. évben a versenysorozat leállításra került, és a több mint három hónapos sikeres nemzetközi tárgyalások eredményeként, második helyszínként tudott újraindulni Magyarországon a Formula 1. Sajnos abban az évben csak látogatók nélkül kerülhetett megrendezésre, ezzel szemben az idei évben az óriási érdeklődés hatására már március végén le kellett állítani a jegyértékesítést, mert a harmadik körös póttribünök értékesítését követően is minden jegy elkelt.
Mik a legjobb Formula 1-hez köthető élményeid?
Hihetetlen évről évre belülről részt venni az egész Formula 1-es „gépezet” működésében, és természetesen személyesen találkozni a pilótákkal. Látni azt, hogy ők is ugyanolyan emberek, mint amilyenek mi is vagyunk, miközben ők ebben a különleges világban léteznek.
A Formula 1-en kívül milyen tevékenységekkel foglalkoztok még?
Motorikus események a WTCR Túraautó-Világkupa, ETRC Kamion Európa-Bajnokság, Hungaroring Classic, DTM (Német Túraautó bajnokság). Nem motorikus események is nagy számban vannak, pl. drón-, futó- és kerékpár versenyek. Társadalmi szerepvállalásként pedig kiemelten fontos a közlekedésbiztonság erősítése.
Mit szeretsz leginkább a munkádban és az milyen hatással van rád?
Személyes érdeklődésem a sporthoz es a gazdasághoz egyszerre köthető, ezért különösen érdekes számomra, belülről látni a technológia csúcsát jelentő Formula 1-es futamok megrendezésének teljes működését. Bárhol jár a világban az ember, a Hungaroring nevet és a Formula 1 versenysorozatot szinte kivétel nélkül mindenki ismeri. Büszkeséggel tölt el, hogy az elmúlt tíz év sikereihez a munkámmal személyesen is hozzájárulhattam.
Szerző: Varga Gréta