A világ 6. legeredményesebb középiskolája volt 2018-2021 között a Fazekas Gimnázium az Oxbridge-módszertan szerint.
Június közepén az Eduline és a Forbes magyar online kiadása is beszámolt arról, hogy két hazai intézmény, a Fazekas Mihály Gimnázium és a Milestone Intézet egyaránt a legjobb 20 közé került az Oxbridge listán. Ez azokat a középiskolákat összesíti, amelyek tanulói közül világszinten a legtöbb diák jut be az oxfordi és cambridge-i egyetemre. További részleteket, pontos számokat egyik írás sem említett, ezért mi belenéztünk a Telegraph eredeti cikkébe.
Mikor jönnek már a számok?
Mindenekelőtt: a Telegraph a középiskolák által rendszerint hétpecsétes titokként őrzött tényeket az információ szabadságára hivatkozva, adatigényléssel kérte ki – az érintett egyetemektől (30 college információit összesítették). Az adatok az elmúlt három évre vonatkoznak (2018. június – 2021. június). Fontos tudni, hogy a listán a felvételi ajánlatok szerepelnek. Ez azt jelenti, hogy nem tudni, valójában hányan éltek a lehetőséggel.
A Forbes szerint korábbi években a hazai középiskolákból felvételi ajánlatot kapott diákok közül anyagi vagy más okokból nem mindenki tudta elkezdeni a tanulmányait az Egyesült Királyságban.
Nézzük tehát a számokat, vagyis hogy hány diák kapott felvételi ajánlatot! (A holtversenyek esetében nem jelzi a lap, hogy mi alapján rangsoroltak tovább.)
- Raffles Institution, Singapore (Szingapúr) – 65
- Hwa Chong Institution, Singapore (Szingapúr) – 51
- Anglo-Chinese School, Independent (Szingapúr) – 16
- Shenzen College of International Education (Kína) – 16
- NUS High School of Math and Science (Szingapúr) – 15
- Fazekas Mihály Gimnázium (Magyarország) – 14
- Wuhan Britain-China School (Kína) – 13
- Pennon Education Group (Kína) – 11
- Anatolia American College, Greece (Görögország) – 10
- Milestone Institute (Magyarország) – 10
- Dipont Education Management Group (Kína) – 9
- Ulink College of Shanghai (Kína) – 8
- St Paul’s Co-Educational College (Hong Kong) – 7
- The English School (Ciprus) – 7
- Vilnius Lyceum (Litvánia) – 4
- Westside School, Gibraltar (Gibraltár)– 3
- Kolej Yayasan UEM (Malaysia) – 3
- Kolej Tuanku Ja’afar (Malaysia) – 3
- Educativa SRL (Románia) – 3
- Diocesan Boys’ School, Hong Kong (Hong Kong) – 3
A Fazekas Gimnáziumból három cambridge-i college-ba vettek fel diákokat az említett időszakban: Churchill (5), Pembroke (5) és Peterhouse (4).
Kitekintés a nemzetközi mezőnyre
A legjobb helyezést a listán a Raffles Institution érte el, megelőzve a Hwa Chong Institutiont és az Anglo-Chinese Schoolt, vagyis három szingapúri középiskola bérelte ki a dobogót. A Sir Thomas Stamford Raffles által 1823-ban alapított Raffles Institution (RI) Szingapúr egyik legrégebbi és legelitebb iskolája. Hatéves oktatási programot kínál 13-18 éves fiúknak és a 17-18 éves lányoknak, és az utóbbi években uralta az Oxbridge listát. A nemzetközi hallgatók számára a havi tandíj elérheti a 2330 szingapúri dollárt (1244 font, a cikk írásakor tehát kb. 520 ezer forint/hó), de az iskola különféle ösztöndíjakat is kínál. Itt végzett Lee Kuan Yew, Szingapúr első (valamint további két) miniszterelnöke, Malaysia második miniszterelnöke, számos neves ügyvéd, milliárdos, védelmi és egyéb miniszterek sokasága. Alumni tag a National University of Singapore elnöke, a Valencia futball csapatának tulajdonosa, a Razer számítástechnikai cég alapítója is. Az RI kiterjedt saját Tudományos Központtal, a Raffles Archívum és Múzeum intézményével, előadótermekkel és számos sportlétesítménnyel rendelkezik.
Kíváncsiak voltunk, milyen az első tíz, a Telegraph által nem bemutatott iskola (bár az ő fenti szövegüket is kiegészítettük), ezért kicsit körülnéztünk, az alábbiakban zömében saját vizsgálódásaink következnek. Nem mentünk végig a húszas listán, de az első tíz helyezettet górcső alá vettük. Látni fogjuk, a hogy a 6. helyezés a vetélytársak ismeretében még értékesebb, mint elsőre gondolnánk. Az egyes iskolákban alkalmazott, igen izgalmas képzési modelleket nem ismertetjük, mert azok rendszerint igen egyediek, és a témáról gyakorlatilag könyvet lehetne írni (ez nem pedagógiai-szakmai cikk). Valószínűleg kellene is. A lista középiskoláinak jó része tulajdonképpen valamilyen egyetem szerves része, nem egyszerűen “csak” gyakorló iskolája (az intézményekre sokszor eleve a campus elnevezést használják), és élő, kiterjedt nemzetközi tudományos és oktatási programok, együttműködések résztvevői. A Fazekas és a Milestone is tulajdonképpen Dávid a Góliátok listáján. Dimenziók közti átlépés következik.
Kiváló infrastruktúrával büszkélkedhet például a második helyzett Hwa Chong Institution: a 72 hektáros campus magában foglal egy nagy tudományos kutatóközpontot, két könyvtárat és még egy művészeti galériát is. A 2008-ban épült Tudományos Kutatóközpontban tíz, erre a célra kialakított laboratórium működik, amelyekben a hallgatók a szokásos tanterven kívül különböző kutatási területeken is kutathatnak, beleértve a robotikát és a mérnöki, biotechnológiai és mikrobiológiai, valamint a gyógyszerészeti tudományokat. Szingapúr egy miniszterelnöke, csúcspolitikusok és a hadsereg vezetői tartoznak az öregdiákok közé, de ide járt Shou Zi Chew, a Tiktok vezérigazgatója is.
A metodisták (William Fitzjames Oldham püspök) által alapított, harmadik helyezett Anglo-Chinese School diákja volt nagyjából 30 szingapúri kormánytag vagy képviselő, igen jelentős számban képviseltetik magukat az Ázsia-szerte jelentős úszók, több számottevő üzletember, mint például a Forma-1-et Szingapúrba visszacsábító Ong Beng Seng. Ide járt többek között Khoo Boon Hui, aki 2008-2012 között az INTERPOL vezetője volt. Színészek, rendezők feltűnően nagy számban végeztek az ACS-ben. Az iskola a popkultúra részévé vált azzal, hogy a Crazy Rich Asians (magyarul: Kőgazdag ázsiaiak) című film főszereplőjével kapcsolatban elhangzik: itt végezte a középiskolát. Az intézményről egy orchideafajt is elneveztek (Ascocenda Anglo-Chinese School orchid). Az iskola mottója: “A legjobb még hátravan!” (Robert Browning)
A negyedik Shenzen College of International Education (SCIE) vadonatúj, erre a célra épített campusa intelligens tantermekkel, számos tudományos laboratóriummal, 750 férőhelyes színházzal, sportlétesítményekkel rendelkezik, a tanárok a személyzeti blokkban laknak, amely két- és három hálószobás apartmanokat kínál. A STEM tantárgyak oktatását 30 laboratórium segíti. Az iskola Wikipédia oldalán közzéteszi, hogy a világ legjelentősebb egyetemei közül melyikre hány diákjuk nyert felvételt 2005 óta. (Egyébként 1329!)
Az iskolába belépő új diákokat négy házba osztják be, ezek elnevezése: Tűz, Víz, Fém és Fa. A házak saját színekkel, kabala állatokkal és szlogenekkel rendelkeznek. Jelenleg 146 tanár dolgozik az iskolában, köztük kínai és külföldi tanárok is. 1314 hallgatóra vetítve a tantestület-hallgató arány 1:9.
Az ötödik helyezett NUS anyaintézménye a National University of Singapore, amely a műszaki egyetemeket összesítő világranglistán is a legjobb húszban szerepel. Az iskola moduláris rendszerben gyorsított (rendszerint 2-3 évvel előrehozott) matematikai és természettudományos tananyagot kínál a nyelvek, a művészet, a bölcsészet és a sport mellett.
Itt tegyünk mégis egy kis kivételt, és beszéljünk a tananyagról! A középiskolai végzettség megszerzéséhez a diákoknak matematikát és legalább két természettudományos tantárgyat (beleértve a számítástechnikai tanulmányokat is) kell végezniük az előrehaladási szakasz fő (alap) szintjén. A diákok választhatnak egy negyedik tantárgyat is bármelyik tantárgycsoportból (természettudományok, bölcsészettudományok és művészetek), és bármilyen természettudományos tantárgyat emelt szinten vehetnek fel.
A hatodik Fazekas Mihály Gimnáziumról természetesen tudnánk többet is írni, de az érdeklődőket a hivatalos honlapra irányítjuk. Itt most csak néhány információ a fentiek szellemében. Az intézményben 100%-hoz közeli a továbbtanulási arány, nemzetközi diákolimpiákon felsorolhatatlanul sok érmet szereztek diákjai, a legeredményesebb iskola az OKTV-n. Országos hírű speciális matematika tagozata, ahol több elismert matematikus is végzett. A HVG módszertana alapján készített listán 2013-18 között, valamint 2020-ban a legjobb magyarországi gimnázium volt. A teljesség igénye nélkül az iskolában végzett Lovász László Abel- és Wolf-díjas matematikus, az MTA korábbi elnöke; Szilágyi Áron háromszoros olimpiai bajnok kardvívó; Várkonyi Péter, a Gömböc egyik feltalálója; Karinthy Márton rendező, író. A diákok a hatévfolyamos gimnáziumi képzésben matematika tagozatos és általános tantervű, a négyévfolyamos képzésben társadalomtudományi és természettudományi tagozatos gimnáziumi osztályok közül választhatnak.
Élet a 7-10. helyen
A Wuhan Britain-China School hetedik helye sem véletlen, például elmondható, hogy az elmúlt években szoros kapcsolatot létesített az első helyezett szingapúri Raffles Intézettel, továbbá a jól ismert szingapúri elit egyetemekkel, például a Szingapúri Nemzeti Egyetemmel és a Nanyang Technológiai Egyetemmel (mindkettő a TOP20-ban szerepel a világ elit műszaki egyetemeinek listáján). Minden évben kis számú kiemelkedő hallgatót, általában másodéves korukban, szingapúri egyetemi képzésre küldenek, miután letették a vizsgákat. A diákoknak lehetőségük van Torontóban is hasonló képzésen részt venni.
A nyolcadik helyre befutó Pennon Education Group is tekintélyes eredménylistával büszkélkedhet. Az elmúlt nyolc évben 56 diákjukat vették fel Oxfordba, a Cambridge-i Egyetemre, a Caltech-re, a Columbia Egyetemre és a Pennsylvaniai Egyetemre. Több mint 300 egykori PEG diák iratkozott be a világ tíz legjobb egyetemére. Emellett több mint 1600 diákjukat vették fel a világ 100 legjobb egyetemére. 2014-ben 46 tanulójuk kapott meghívót az oxfordi és a cambridge-i egyetemre. Amint a bejegyzéshez illesztett képből látjuk, az iskola emellett “rejtőzködő” életmódot folytat.
A Thesszalonikiben működő, kilencedik helyezett Anatolia American College diákjai között megtaláljuk a város 2011-19 közötti polgármesterét, egy világszinten ismert képregényrajzolót, az MIT és a Harvard görög származású professzorait.
Az Anatolia College, a Johns Hopkins Egyetem és a Stavros Niarchos Alapítvány együttműködve létrehozta a “Center for Talented Youth Greece at Anatolia College”-ot, amely több mint 30 éve működik 120 országban. A program célja azoknak az 5-16 éves gyermekek az azonosítása és oktatása, akik különleges tehetséggel vagy képességekkel rendelkeznek, magas pontszámokat érnek el az iskolában, és elkötelezettek a “hagyományos” oktatási rendszer határait meghaladó képzési formák mellett.
A Telegraph végül az alábbi módon mutatta be a lista 10. helyén szereplő Milestone Intézet tevékenységét: “A Budapesten található The Milestone Institute egy kiváló nemzetközi iskola, amely négyéves programja keretében 150 akadémiai modult kínál a hallgatóknak. A magániskolát 2010-ben alapították, és több mint 130 tanulója azóta Oxfordban vagy Cambridge-ben tanult. Küldetését úgy határozza meg, hogy „a jövőbeli vezetők közösségét szeretné kinevelni Magyarországon”.
Az iskola tanulmányi programja elsőéves, másodéves, junior és felső tagozatos évekre oszlik, és a diákok a mesterséges intelligenciától a természettudományokig terjedő modulokat választhatnak. A leendő diákoknak három részből álló írásbeli vizsgát és interjút kell teljesíteniük a bejutáshoz.
Zárásként a listán 20. helyezett Diocesan Boys’ School, Hong Kong campusa madártávlatból: