2020-ban 12. alkalommal rendezték meg a Kárpát-Medencei Eötvös József Szónokversenyt. A koronavírus közepette a szónokverseny megtartása újfajta megközelítéseket és ötleteket igényelt, azonban a megvalósítás így is megfelelő színvonalú volt egy országos versenyhez.

A versenyt még a karantén kezdete előtt hirdették meg, és annak megfelelően zajlottak le az iskolai fordulók, mindazonáltal a regionális döntő hetén kialakult járványhelyzet miatt a fordulót egészen az új tanév szeptemberéig halasztották, egy héttel a regionális döntő után pedig a kárpát-medencei döntőt is megtartották.

A három forduló során három, stílusukban és megközelítési lehetőségeikben nagyon különböző témát kaptunk. Mindez lehetővé tette, hogy a győztes valóban tapasztalt és jó képességű szónok legyen.

A felkészülés a versenyre nem mindig volt egyszerű. Visszamenőlegesen megtekinteni a verseny eddigi témáit csak limitált formában lehetett, azonban az interneten számos idézet található, ami jelentős segítség minden felkészülő versenyző számára.

A járvány miatt hozott intézkedések, hogy a versenyt online formában, beküldött videók alapján tartják meg, amelyek egy megadott 2 órás intervallum során kellett beküldeni (fél óra felkészülés, 5 perces előadás, majd a „technikai szünet”) véleményem szerint, habár szükségesek, mégis vitathatóak voltak. Úgy gondolom, a szervezés ennek ellenére kiváló volt, és látszott, hogy a szervezők próbáltak egy a körülményekhez képest minőségi versenyt rendezni. Mégsem tudom, hogy megfelelő módja-e egy szónokverseny lebonyolításának az online forma. Amellett, hogy a verseny tisztasága a szaktanárok tisztességén múlott, amit természetesen nem szeretnék megkérdőjelezni, számos olyan problémán gondolkoztam, ami vitathatóvá teszi egy online szónokverseny létjogosultságát:

    • Más pusztán egy telefon kamerája előtt beszélni és beszédet mondani, mint élőben, közönség előtt.
    • Élőben a zsűrinek nincs több lehetősége megtekinteni a beszédet, így az első benyomás a fontos, míg a videón felvett beszédeket többször megtekintve elveszik az improvizált beszéd lényege.

A verseny döntőjébe 20 tanuló jutott, és a szónokok kiemelkedő beszédei miatt nagyon szoros volt az eredmény. Az eredményhirdetést nagyon elegáns, élő közvetítés keretében oldották meg, bár talán sokan vitathatnák a megszületett döntést, hiszen a személyes preferencia kérdései is belejátszhattak a végső eredménybe. Így én, akármennyire is édeskeserű számomra, egészen büszke vagyok az országos 5. helyezésemre. Ujlaki Tibor tanár úrnak köszönhetem, hogy lassan már harmadik éve foglalkozik velem, és készít fel szónokversenyekre.

Remélem, jövőre is lesz szerencsém és lehetőségem, hogy az országos döntőbe jussak, mivel szeretném megtapasztalni, milyen is valójában egy országos, és remélhetőleg „élő” improvizációs szónokverseny döntője. 

 

Szerző: Dzama-Demjén Péter, 11. a

Köszönjük Ujlaki Tibor tanár úrnak a beszámoló megszületéséhez nyújtott segítségét!

Fotó:Pixabay (a kép természetesen csak illusztráció, nem az idei online szónokversenyen készült)